Σκοπός: Να δειχθεί ότι η ψύξη ευνοεί τις εξώθερμες αντιδράσεις και η θέρμανση τις ενδόθερμες.
Διαδικασία:
Η ισορροπία που μελετάται είναι η: Co(H2O)62+ + 4 Cl–?CoCl42- + 6 H2O – Q
Σε δοκιμαστικό σωλήνα βάζουμε 5 ml διαλύματος ένυδρου χλωριούχου κοβαλτίου (CoCl2.6H2O) (ρόδινο χρώμα).
- Προσθέτουμε 3-5 ml πυκνού HCl και ανακινούμε.Το διάλυμα πρέπει να έχει ιώδες χρώμα, που είναι μείγμα του γαλάζιου χρώματος του CoCl42- και του ρόδινου του Co(H2O)62+.
- To ιώδες διάλυμα που προέκυψε το χωρίζουμε σε 3 δοκιμαστικούς σωλήνες.
- Το σωλήνα 1 τον χρησιμοποιούμε για σύγκριση.
- Το σωλήνα 2 θερμαίνουμε με προσοχή σε λύχνο. Χρωματίζεται γαλάζιος. (Μετατόπιση προς τα δεξιά).
- Το σωλήνα 3 τοποθετούμε σε ποτήρι με πάγο ή παγωμένο νερό, φροντίζοντας να βρίσκεται στο κρύο νερό το μισό του διαλύματος. Παρατηρούμε ότι το διάλυμα που ψύχθηκε παίρνει ρόδινο χρώμα (Μετατόπιση προς τα αριστερά).
Εξήγηση – Θεωρητικά Στοιχεία
Σύμφωνα με την αρχή Le Chatelier αύξηση της θερμοκρασίας ευνοεί ενδόθερμες αντιδράσεις όπως η ανωτέρω. Έτσι με θέρμανση η ισορροπία μετατοπίζεται προς τα δεξιά και υπερισχύει το γαλάζιο χρώμα.
Συμπεράσματα:
- Η θερμοκρασία είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει τη χημική ισορροπία.
- Θέρμανση συστήματος σε ισορροπία προωθεί την ενδόθερμη αντίδραση.
Διδακτική αξιοποίηση: Λ , (χημική ισορροπία)