Σκοπός: Να δειχθεί ότι τα μίγματα διαχωρίζονται στα συστατικά τους με απλές φυσικές μεθόδους.
Διαδικασία:
- Σε 3 διηθητικά χαρτιά (π.χ. από φίλτρο καφέ), κομμένα σε λωρίδες, στάζουμε 3 σταγόνες από μελάνη διαφορετικών χρωμάτων.
- Κρεμούμε τις λωρίδες με συνδετήρες από ένα καλαμάκι.
- Σε ποτήρι τοποθετούμε αλκοόλη ή ακετόνη, έτσι ώστε να ακουμπάνε τα κάτω άκρα των χάρτινων λωρίδων όχι όμως και οι σταγόνες.
- Παρατηρούμε τη διάταξη μετά από 5-10 λεπτά.
Συμπεράσματα:
- Τα μίγματα διαχωρίζονται στα συστατικά τους με απλές φυσικές μεθόδους.
- Τα συστατικά των μιγμάτων δεν παρασύρονται με την ίδια ταχύτητα από τον ίδιο διαλύτη.
Παραλλαγή του πειράματος:
- Σε διηθητικό χαρτί σχεδιάζουμε ένα φιδάκι ή ένα χταπόδι με μολύβι.
- Με απλούς μαρκαδόρους τριών διαφορετικών χρωμάτων (μαύρο, μπλε, κόκκινο) χρωματίζουμε τα διάφορα τμήματα του σκίτσου.
- Στερεώνουμε το πάνω μέρος του χαρτιού με κολλητική ταινία.
- Στερεώνουμε το καλαμάκι με το χαρτί με τέτοιο τρόπο ώστε το κάτω άκρο του να εφάπτεται στον πυθμένα.
- Ρίχνουμε στο ποτήρι αλκοόλη ή ακετόνη.
- Παρατηρούμε μετά από 10 λεπτά τη διαφοροποίηση των συστατικών της μελάνης.
Διδακτική αξιοποίηση: Δ.Γ (Μίγματα, χρωματογραφίας)