Διαχωρισμός Συστατικών Μελάνης

Σκοπός: Να δειχθεί ότι τα μίγματα διαχωρίζονται στα συστατικά τους με απλές φυσικές μεθόδους.

 Διαδικασία:

  • Σε 3 διηθητικά χαρτιά (π.χ. από φίλτρο καφέ), κομμένα σε λωρίδες, στάζουμε 3 σταγόνες από μελάνη διαφορετικών χρωμάτων.

  • Κρεμούμε τις λωρίδες με συνδετήρες από ένα καλαμάκι.
  • Σε ποτήρι τοποθετούμε αλκοόλη ή ακετόνη, έτσι ώστε να ακουμπάνε τα κάτω άκρα των χάρτινων λωρίδων όχι όμως και οι σταγόνες.
  • Παρατηρούμε τη διάταξη μετά από 5-10 λεπτά.

melanh2

Συμπεράσματα:

  • Τα μίγματα διαχωρίζονται στα συστατικά τους με απλές φυσικές μεθόδους.
  • Τα συστατικά των μιγμάτων δεν παρασύρονται με την ίδια ταχύτητα από τον ίδιο διαλύτη.

Παραλλαγή του πειράματος:

  • Σε διηθητικό χαρτί σχεδιάζουμε ένα φιδάκι ή ένα χταπόδι με μολύβι.
  •  Με απλούς μαρκαδόρους τριών διαφορετικών χρωμάτων (μαύρο, μπλε, κόκκινο) χρωματίζουμε τα διάφορα τμήματα του σκίτσου.
  • Στερεώνουμε το πάνω μέρος του χαρτιού με κολλητική ταινία.
  • Στερεώνουμε το καλαμάκι με το χαρτί με τέτοιο τρόπο ώστε το κάτω άκρο του να εφάπτεται στον πυθμένα.
  • Ρίχνουμε στο ποτήρι αλκοόλη ή ακετόνη.
  • Παρατηρούμε μετά από 10 λεπτά τη διαφοροποίηση των συστατικών της μελάνης.

Διδακτική αξιοποίηση: Δ.Γ (Μίγματα, χρωματογραφίας)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *