ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ |
|
Σκοπός: Να επιδειχθούν με διάφορους τρόπους οι δύο μορφές μηχανικής ενέργειας και η στενή αλληλεξάρτησή τους. Επίσης να αναπτυχθεί προβληματισμός για τα αίτια της τελικής «απώλειας;» ενέργειας που εμφανίζεται σε πραγματικές πειραματικές συνθήκες.
ΤΡΟΧΟΣ MAXWELL
|
-
Στρέφουμε με προσοχή τον τροχό γύρω από τον άξονά του, έτσι ώστε να τυλιχθεί το νήμα ομοιόμορφα από τις δύο πλευρές του δίσκου, μέχρι να ανεβεί στη κορυφή της συσκευής. (Προσέχουμε ώστε ο άξονας του τροχού να είναι σε οριζόντια θέση). Στο σημείο αυτό ο τροχός έχει μόνο δυναμική ενέργεια ως προς το αρχικό του επίπεδο.
-
Αφήνουμε το τροχό και αυτός αρχίζει να αναπτύσσει προοδευτικά κινητική ενέργεια χάνοντας τη δυναμική που είχε.
|
- Αφήνουμε το φαινόμενο να εξελιχθεί, μέχρι να χάσει ύψος ο τροχός και ζητούμε από τους μαθητές να εξηγήσουν αν ισχύει η αρχή διατήρησης της ενέργειας στο πείραμα αυτό.
ΑΜΑΞΑΚΙ ΜΕΤΑΤΡΟΠΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
|
-
Κυλούμε το αμαξάκι πάνω στο τραπέζι μέχρι το βαρίδιο να φθάσει στο ανώτατο δυνατό σημείο. Προσέχουμε ότι το νήμα τυλίγεται γύρω από τον άξονα των τροχών.
-
Αφήνουμε το αμαξάκι ελεύθερο και παρατηρούμε το βαρίδιο να κατεβαίνει προκαλώντας κίνηση στο αμαξάκι.
|
ΦΥΓΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΣΤΙΒΟΣ
Διδακτική αξιοποίηση: Δ, Γ, Λ, (Μετατροπές μηχανικής ενέργειας, υποβάθμιση της ενέργειας).
|